باز خوانش مفاهیم والگوهای مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری در بحران وبررسی استراتژیهای پدیدار شونده (با مطالعه رفتاری بحران جهانی کرونا)
علی رجب زاده (دکوپاژ)
باز خوانش مفاهیم والگوهای مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری در بحران
وبررسی استراتژیهای پدیدار شونده (با مطالعه رفتاری بحران جهانی کرونا)
علی رجب زاده
کارشناس ارشد مهندسی عمران
مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ
decopazh.stallex@gmail.com
چکیده
امروزه نمایشگاههای تجاری به عنوان یکی از مهترین ابزارهای تجاری در توسعه اقتصاد پایدار و همچنین یکی از ارکان مهم توسعه کسب و کار شناخته میشوند. ظهور عصر مصرف گرایی و رشد چشم گیر تکنولوژی و تولید کالاهای جدید و تنوع این محصولات و در پی آن رقابت شدید در بازار، صنعت نمایشگاه را به بستری مناسب برای معرفی کالا و خدمات از سوی ارائه کنندگان آنها تبدیل کرده است.
نمایشگاههای تجاری که شکل امروزی خود را تقریباً در همان فرمت اکسپو سال ۱۸۵۱ کریستال پالاس لندن حفظ کردهاند، با توجه به تغییر ذائقه مردم در فرهنگهای مختلف و تنوع محصولات و افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی خدمات متنوع، در این سالها رونق بسیار خوبی داشتهاند. این رونق باعث به وجود آمدن مشاغل مستقیم یا غیر مستقیم با برگزاری نمایشگاهها بوده است و حتی این تأثیر بر حوزههای دیگر مانند حمل و نقل، هتلینگ و صنعت چاپ و در حالت کلی در درآمد ناخالص ملی ملموس و قابل مشاهده است.
متولیان برگزاری نمایشگاهها ، بحرانهای مختلفی مانند جنگ، تحریمهای اقتصادی، نوسانات بازارهای مالی و امثال آن را درگذر تقریبا دو قرن تجربه کرده اند و هر بار به نحوی از آن عبور کردهاند. اما آیا بحرانها توانستهاند بر شاکله صنعت نمایشگاهی و سیاستگذاریهای آن تأثیر بگذارند و این تأثیرات تا چه حد بوده است؟
بررسی رفتاری رویدادهای تجاری ، نشان از تأثیرپذیری اقتصاد نمایشگاه از بحرانها دارد که میزان این تأثیر نسبت مستقیمی با عمق بحران پدیدار شده دارد. نکته مشخص این است که در مدیریت بحران استراتژیهای تدوینی کارآمد نخواهند بود و عامل تعیین کننده در عبور از بحران ، استراتژیهای تکوینی و یا پدیدار شونده است . این رویکرد با گذر از برخی مفاهیم و معیارهای سنتی همراه خواهد بود که میتواند پارادایمهای موجود در صنعت نمایشگاهی را تغییر دهد. باید در نظر داشت که برای برون رفت از بحرانی مانند بحران جهانی کرونا راه حلی کوتاه و میانبر وجود ندارد، اما ظهور این پدیده فرصتی ایجاد میکند که استراتژیستهای این صنعت ،لایههای ساختاری آن را مورد هدف و بازنگری قرار دهند.
کلمات کلیدی
رویداد، مدیریت رویدادهای تجاری، نمایشگاه، مدیریت بحران، استراتژیهای تکوینی، پارادایم
نسخه کامل ضمیمه شده است.
۲۱/۰۲/۱۳۹۹