پروتکل بهداشتی و ایمنی نمایشگاهی جهت مبارزه با ویروس کرونا
سعید صدقی – شرکت آبنوس سیستم
با سلام
ایران کشوری است بزرگ و پهناور با بافت جمعیتی متفاوت و فرهنگهای گوناگون ، قومیتها و نژادهای مختلف که هر کدام آداب و رسوم متفاوت و مخصوص بخود را دارند هر کدام برای خود راه و روشی در انجام امور شغلی و زندگی خود دارند و تغییر در آنها مستلزم بستر سازی و آماده نمودن زیر بناهای فکری و عقیدتی و اجتماعی میباشد . هر شخص برای خود پادشاهی است در محیط کار و زندگی شخصیش ، تغییر و یا تحول در کوتاه مدت همیشه با محدودیتها و ممانعتها و انکارهایی از طرف احاد مردم روبرو بوده و هست . در جامعه نمایشگاهی این گوناگونی و تفاوتها بیشتر نمود پیدا میکند ، در برپائی یک نمایشگاه چهار رکن اصلی وجود دارند
۱- محل برگزاری نمایشگاه (سایت نمایشگاهی)
۲- برگزارکنندگان نمایشگاه
۳- غرفه سازان نمایشکاه
۴- مشارکت کنندگان
هرکدام از این بخشها شامل افراد و کارمندان و کارگرانی از قومیتها و فرهنگها و دانشهای مختلف میباشند که با هماهنگ نمودن خود با قوانین برگزاری یک نمایشگاه ، محیط نمایشگاه را آماده بهره برداری مینمایند.
در شرایط جدید و با اپیدمی بیماری کرونا در سطح جامعه و گستردگی و پر مخاطره بودن این بیماری ، از طرف مسئولین ذیربط و دست اندرکاران بهداشت سلامت ، پروتکلهای بهداشتی و ایمنی در سطح جامعه و از طرق مختلف ارائه و اجرا گردیده اند . این مقررات و دستورالعملها بسته به نوع شغل و حرفه دارای ویژگیها و خصوصیات ویژه آن حرفه میباشد .
در رابطه با صنعت نمایشگاهی و تعیین دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی مخصوص باید با توجه به چهار بخش اصلی یک نمایشگاه تدوین و تبیین نمود
۱- محل برگزاری نمایشگاه : موارد ذیل باید در نظر گرفته شود :
• ضد عفونی کلی سالنهای نمایشگاه و محوطه عمومی بصورت مداوم و پیوسته
• ضدعفونی موضعی در ورودی سالنها بصورت استفاده از تونلهای ضدعفونی کننده
• استفاده از موادضدعفونی وبهداشتی بصورت عمومی درسطح سالنهای مورداستفاده درزمان برگزاری
• حذف بلیط ورودیه و استفاده از سیستمهای جایگزین
• حذف فروش موادغذائی و آشامیدنی بصورت باز و بدون بسته بندی مطمئن
• کم کردن ساعات برگزاری نمایشگاه
• برگزاری نمایشگاه درساعات بعدازظهرحدفاصل ناهاروشام تانیازی به رستوران و موارد مشابه نباشد و از نظر ترافیک شهری هم مناسب میباشد
• استفاده و بهره برداری از تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش مناسب در زمان برگزاری
• نظافت کلی و جزئی در زمان ساخت و ساز و برگزاری نمایشگاه
• جلوگیری از ورود افراد ویا کارگران متفرقه در زمان ساخت و ساز و برگزاری به محوطه نمایشکاه و سالنهای ساخت و ساز
• تامین امکانات و وسائل بیمارستانی و اورژانس و همچنین افراد آگاه و مرتبط در امور بهداشتی و درمانی در محوطه نمایشگاه هم بصورت مستقر و هم بصورت گشت زنی
• تامین زمان لازم جهت غرفه سازی جهت جلوگیری از ازدهام و شلوغی
۲- برگزار کننده نمایشگاه :
• استفاده از نرم افزار و سخت افزار لازم جهت ثبت نام و مراحل اداری جهت مشارکت کنندگان
• حذف مراحل اداری نامناسب وعدم استفاده از کاغذ و امثالهم جهت جلوگیری از گسترش آلودگی
• جانمائی غرفه ها با توجه به رعایت اصول بهداشتی و ایمنی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ( مانند افزایش فضای راهروها و یا افزایش فضای غرفه های کوچک و غیره)
• حذف غرف کوچک بعلت ازدهام و شلوغی در آن (یا حداقل متراژ باید با تعدادافراد حاضر در آن متناسب باشد )
• استفاده از موادضدعفونی وبهداشتی بصورت عمومی درسطح سالنهای مورداستفاده درزمان برگزاری
• حذف CD وکتاب نمایشگاه جهت فروش و استفاده از سیستمهای جایگزین
• استفاده مدیران و مسئولین سالنها از وسائل بهداشتی و ایمنی وجلوگیری از ورود افراد بدون وسائل حفاظتی و بهداشتی به داخل سالنها د ر هنگام برگزاری
• زمانبندی مناسب جهت ورود وتخلیه و ساخت وساز توسط غرفه سازان
• حذف مراحل کاغذی در هنگام ساخت و ساز و برگزاری و تخلیه واستفاده از سیستمهای جایگزین ( مانند برگ خروج و تائیدیه مالی و غیره)
• نظافت کلی و اصلی و موکت کردن سالنها در زمانی که سالن خالی از افراد باشد ( بعد ازاتمام کار غرفه سازان و آماده سازی غرفه ها توسط مشارکت کنندگان)
• زمانبندی مناسب در هنگام تخلیه نمایشگاه و تخریب توسط غرفه سازان (ازتداخل و ازدهام جلوگیری شود)
• انجام کلیه امور اداری ومالی مابین مشارکت کنندگان و غرفه سازان با برگزارکنندگان از طریق فضای مجازی وکم کردن تماس فیزیکی
۳- غرفه سازان نمایشگاه :
• استفاده از متریال و سازه های مناسب و سبک جهت غرفه سازی و غرفه آرائی
• طراحی غرف با در نظر گرفتن موارد و نکات بهداشتی و ایمنی ( فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند و استفاده از فضاهای باز جهت جلوگیری از ازدهام و شلوغی)
• حتی الامکان طراحیها ساده و مناسب باشند تا در هنگام اجرا از تعدادنفرات کمتری جهت مونتاژ استفاده گردد
• استفاده از شیشه یا شیلد محافظ جلوی میزهای اطلاعات (جهت جلوگیری از تماس مستقیم و نزدیک بازدید کننده با غرفه دار)
• استفاده از راهبند در طراحیها جهت جلوگیری و ممانعت از ورود زیاد ویاافراد متفرقه بداخل غرفه
• برنامه ریزی و زمانبندی مناسب جهت حمل غرفه به نمایشگاه و تخلیه و ساخت و ساز و تخریب تا از ازدهام کارگران جلوگیری شود
• استفاده کلیه کارگران و رانندگان و کارمندان در زمان ساخت و ساز از وسائل بهداشتی و ایمنی و رعایت کلیه دستورات و آئین نامه های بهداشتی و ایمنی
• عدم استفاده از افراد و کارکنان غیر ضرور در زمان ساخت و ساز
• جلوگیری از رفت و آمد غیر ضرور افراد و کارگران در زمان ساخت و ساز
• جلوگیری از استفاده از مواد غذائی و آشامیدنی باز و دست ساز در محوطه نمایشگاه توسط کارگران
۴- مشارکت کننده نمایشگاه :
• رعایت کلیه اصول و نکات بهداشتی و ایمنی و دستورالعملهای بهداشتی صادره از طرف نمایشگاه و ستاد ملی مقابله با کرونا
• استفاده از تعدادافراد مناسب با متراژ غرفه در زمان برگزاری
• استفاده از وسائل بهداشتی و ایمنی جهت کلیه افراد حاضر در غرفه و الزام استفاده از آن در طول ساعات برگزاری
• تهیه مواد ضدعفونی و بهداشتی جهت استفاده بازدید کنندگان در داخل غرفه
• عدم استفاده و توزیع مواد غذائی و آشامیدنی باز در محل غرفه جهت غرفه داران و بازدیدکنندگان
• عدم توزیع کاتالوگ و بروشور و CD در محوطه غرفه و استفاده از موارد جایگزین مانند فضای مجازی
• فضابندی غرفه باز و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند بین غرفه داران و بازدید کنندگان
• عدم رفت و آمد غیر ضرور در محوطه غرفه ها و نمایشگاه
• حضور بموقع غرفه داران در زمان چیدمان و برگزاری و تخریب غرفه
با توجه به موارد و نکات ذکر شده امیدوارم با بازگشائی نمایشگاهها و رعایت موارد و نکات بهداشتی و ایمنی در سطح کل جامعه هرچه سریعتر وضعیت سالم و عاری از آلودگی را داشته باشیم و مشکلات اقتصادی این بخش زحمتکش و مهم از جامعه ایران برطرف گردد .
۰۶/۰۲/۱۳۹۹